Professional Websites and Online Stores. Be visible!
Jaka strona internetowa będzie odpowiednia dla twojego biznesu?
Przygotowaliśmy dla Państwa obszerną paczkę konkretnych informacji na temat kosztów stworzenia strony internetowej. Artykuł został przygotowany przez grupę specjalistów przede wszystkim z myślą o przekazaniu Ci drogi czytelniku konkretnej wiedzy, a nie lania wody.
Odpowiedź na to ile kosztuje strona internetowa znajduję się w trzecim akapicie, jednakże zachęcamy do przeczytania pierwszego i drugiego akapitu bo jest to niezbędne minimum do zrozumienia tych kosztów.
Określenie kilkoma zdaniami ceny strony bez szerszego kontekstu i analizy jest prawie tak samo niemożliwe jak wycena budowy domu, czy określenie ceny samochodu. W obu przypadkach mamy różne zastosowania, różną jakość materiałów, różne przeznaczenie i różny nakład pracy ludzi do stworzenia danej rzeczy lub usługi.
Z tego też powodu na znakomitej większości stronach agencji, zajmujących się tworzeniem stron www nie ma cennika, a jedynie zaproszenie do kontaktu lub wypełnienie formularza badającego Państwa potrzeby. Wiemy z doświadczenia, że często irytuje to klientów, gdyż nie mogą porównać cen różnych firm i zaplanować sobie budżetu.
Wtedy taka osoba szuka informacji w internecie, gdzie wiele artykułów jedynie zabiera czas czytelnikowi zostawiając go dalej bez konkretnej odpowiedzi.
Wykonanie strony internetowej to niezwykle istotny, ale i konieczny do podjęcia krok w zasadzie dla każdej firmy, niezależnie od zakresu jej działania, lokalizacji, czy branży. Znaczenie strony firmowej dla rozwoju firmy dobrze oddaje pewna analogia. Stworzenie witryny można porównać do urządzenia własnego biura. Choć na pierwszy rzut oka te biznesowe zjawiska wydają się leżeć od siebie skrajnie daleko, to jednak trudno nie dostrzec tego, że mają one ogromne znaczenie dla wizerunku marki w oczach klientów oraz partnerów biznesowych.
W przypadku biura ekonomiczne wyposażenie w niewielkiej miejscowości może kosztować od 1350 zł do 3650 zł, podczas gdy luksusowe wyposażenie w prestiżowej lokalizacji może sięgnąć nawet 45 000 zł i więcej. To samo tyczy się stron internetowych – to, ile kosztuje zrobienie strony internetowej zależne jest od złożoności potrzeb i oczekiwań klienta.
Warto zauważyć, że budowa strony internetowej także podlega podobnym kryteriom cenowym. Lokalizacja firmy, jej grupa docelowa, oraz zakres i funkcjonalności strony, są kluczowymi czynnikami wpływającymi na cenę. Funkcje, moduły, integracje, implementacje to swego rodzaju, wirtualne odpowiedniki dla fizycznych przedmiotów i mebli, w które musi być wyposażone każde biuro.
Inwestycja w profesjonalną stronę internetową może być też porównana do zakupu garnituru – można wybierać między tanimi, masowo produkowanymi rozwiązaniami, a indywidualnie dostosowanymi, wysokiej jakości projektami, których cena może być znacznie wyższa.
Tak więc, podobnie jak w przypadku każdej inwestycji w wizerunek firmy, warto dokładnie przemyśleć swoje potrzeby i oczekiwania, aby wybrać rozwiązanie, które najlepiej odzwierciedli charakter i profesjonalizm marki.
Należy zdawać też sobie sprawę z tego, że stronę internetową buduje się na lata. To swoista baza dowodzenia firmą i jeśli zostanie dobrze zaprojektowana pozwoli się jej lepiej rozwijać, a czerpane wnioski z danych analitycznych umożliwią wyznaczać właściwy kierunek rozwoju. Uwaga powinna być jednak skoncentrowana na początkowe oszczędności Istotnej jest nie tylko to, jaki jest koszt strony www, ale także to ile kosztuje utrzymanie strony internetowej. Miejmy na uwadze to, aby takie funkcje jak newsletter, rezerwacje spotkań online czy uruchomienie subskrypcji były możliwe do wdrożenia w przyszłości.
Dodatkowo nowoczesna strona internetowa prowadzi do właściwego wyświetlania na wszystkich urządzeniach. Z danych Google Analytics czy SimilarWeb wynika, że ponad 80% osób przegląda witryny na swoich smartfonach, więc ważne jest, aby widok witryny był do nich przystosowany.
Pierwsze wrażenie robi się tylko raz, choć to nieco wytarty już slogan, to jednak trudno mu zaprzeczyć. Pierwsze wejście na stronę firmową użytkownika jest decydujące o tym, czy będzie chciał on wyruszyć w dalszą podróż po niej, by zapoznać się z profilem firmy, czy też
ofertą e-sklepu.
Wygląd, łatwość nawigacji i czytelność strony mają ogromny wpływ na postrzeganie marki przez klientów. Dlatego ważne jest, aby strona internetowa była estetyczna, intuicyjna, szybka i zachęcająca do dalszego przeglądania treści. Jest to szczególnie istotne, biorąc pod uwagę to, że prawdopodobieństwo opuszczenia strony przez użytkownika w ciągu kilkunastu sekund jest wysokie, jeśli nie spełnia ona bardzo wysoko postawionych przez odwiedzających wymagań.
Odnosząc się do statystyk zauważ, że według Google, Adobe i Nielsen Norman Group:
Strona ma więc stanowić platformę do budowaniu długotrwałych relacji między firmą, a klientem. Powinna odpowiadać na jego potrzeby i dostarczać odpowiedzi na nurtujące pytania, zachęcać do kontaktu, podkreślać klimat i autentyczność marki, aby skutecznie przemawiała do jej odbiorców.
Jednak stworzenie strony internetowej może różnić się w zależności od branży i grupy docelowej klientów. Cena strony internetowej dla klienta o mniejszych wymaganiach i ograniczonych możliwościach finansowych będzie nie tylko niższa, ale będzie też prezentować inny charakter niż strona skierowana do klienta zamożnego, dla którego to ile kosztuje strona internetowa nie jest najważniejszym czynnikiem. Zatem widełki są tu niezwykle szerokie i może je otwierać stawka w wysokości nawet zaledwie kilkuset złotych, jeśli strona będzie prostą wizytówką opartą na gotowym szablonie, a skończyć na kwocie nawet ponad 100 000 zł jeśli w grę wchodzi budowa bardzo rozbudowanego portalu informacyjnego.
Na przykład w branży mebli kuchennych, klient zainteresowany tańszymi produktami może oczekiwać prostych i ekonomicznych rozwiązań, podczas gdy klient z wyższymi wymaganiami będzie poszukiwał luksusowych, niestandardowych propozycji.
Podobnie, branża naprawy obuwia wymaga innej strategii. Strony internetowe profilowane pod usługi świadczone przez szewca będą koncentrowały się na prostocie i lokalnym charakterze, przyciągając klientów z okolicy. Zauważmy, że wpisując frazę w wyszukiwarce Google „Szewc Elbląg” mamy tylko jedną stronę prezentującą ofertę realnie działającej w tej branży firmy, której jakość wykonania to wczesne lata 2000 chociaż w stopce widnieje 2013 r. Aby przebić się w takiej branży, wystarczy w zasadzie zrobić stronę w pakiecie bardzo ekonomicznym i już lokalny przedsiębiorca zostaje lokalnym liderem w internecie.
Z kolei w branży odnawialnych źródeł energii, konkurencja jest duża, co wymaga stworzenia strony o wysokim poziomie wykonania, z nowoczesnym designem i narzędziami takimi jak np. kalkulatory zużycia energii, aby przekonać klientów do wyboru tego a nie innego partnera do współpracy.
Nie można także zapominać o branży kosmetycznej, w której posiadanie strony internetowej z integracją systemów rezerwacji online (przede wszystkim przez salony kosmetyczne) nadal pozostaje czymś rzadko spotykanym. Witryny online w tej przestrzeni biznesowej są narzędziem wręcz masowo niewykorzystywanym do pozyskiwania nowych klientów. Firmy, które zaniedbują obecność online, mogą stracić znaczną część rynku, szczególnie jeśli konkurencja dba o profesjonalny wizerunek w sieci. W tym przypadku inwestycja w odpowiednio zaprojektowaną stronę może być decydująca o sukcesie i wzroście dochodów firmy.
Wnioskując, każdy biznes potrzebuje indywidualnego podejścia do projektowania strony internetowej, uwzględniającego specyfikę branży, grupę docelową klientów i cele biznesowe. Inwestycja w profesjonalną stronę może się zwrócić w postaci zwiększonej widoczności, lepszego wizerunku marki i większej liczby klientów.
Zobaczmy więc jakiego rodzaju strony internetowe tworzone przez nas mogą wesprzeć dany biznes i która będzie właściwa dla tej czy innej branży, czy skali działania firmy.
W pierwszym akapicie tego tekstu przedstawiamy koszty bardzo ogólnie, a dalej opisujemy wszystkie aspekty tych kosztów i co na nie wpływa.
Tak w skrócie przedstawia się średnia cena stworzenia strony internetowej w 2024r.:
Niezwykle istotne jest zrozumienie, że stworzenie solidnej strony internetowej wymaga zaangażowania specjalistów oraz czasu, co przekłada się na koszty.
Koszt strony internetowej zależy od nakładu pracy programisty, UX designera i grafika. To zmienna, która determinuje wydatek początkowy. Jednakże, to tylko punkt wyjścia. Należy także mieć świadomość tego, że agencja też musi partycypować w zarobku po odjęciu kosztów i podatku. Jak to się mniej więcej prezentuje:
Jeśli chodzi więc o same liczby, stworzenie strony internetowej w profesjonalny sposób jest procesem czasochłonnym i kosztownym. Nie da się zrealizować kompletnego projektu za niewielką kwotę, jaką można by zaoferować studentowi czy osobie dopiero rozpoczynającej swoją przygodę z tworzeniem stron. Profesjonalny zespół, posiadający doświadczenie, wykonuje znacznie więcej pracy zgodnie ze sztuką.
W pierwszym akapicie tego tekstu przedstawiamy koszty bardzo ogólnie, a dalej opisujemy wszystkie aspekty tych kosztów i co na nie wpływa.Dla przykładu, stworzenie nowoczesnej strony internetowej z indywidualnym projektem graficznym dla 5 podstron wymaga zaangażowania około 40 godzin pracy UX designera i ~10 godzin pracy grafika na etapie tworzenia makiet. To już generuje koszty wahające się między 2900 zł a 4300 zł. Dodatkowo, w zależności od stopnia skomplikowania animacji i samej strony, potrzebujemy także około 30 godzin pracy programisty, co daje nam kolejne koszty w przedziale 3600 zł a 5400 zł. Podsumowując, same koszty agencji składające się na to ile może kosztować strona internetowa będą wynosić – od 6500 zł do 9700 zł.
Jednakże, istnieją sposoby na optymalizację kosztów, zwłaszcza w niektórych branżach. Możemy zdecydować się na oszczędności poprzez zminimalizowanie pracy wspomnianych UX designera i grafika, projektując makiety jedynie dla strony głównej, a pozostałe podstrony tworząc już z użyciem podobnych elementów. Takie podejście generuje średni koszt w wysokości 4900 zł+.
Największe oszczędności można jednak osiągnąć poprzez wykorzystanie gotowych szablonów graficznych, co nie tylko przyspiesza pracę wymienionych już specjalistów, ale także programisty. W takim przypadku, mamy do czynienia z pakietem ekonomicznym, którego koszt zaczyna się od 3000 zł+.
Podsumowując, koszt stworzenia strony internetowej w rozbudowanej formie zależy od wielu czynników, takich jak stopień indywidualizacji, skomplikowanie projektu oraz wybór zespołu. W każdym przypadku jednak, wartość i profesjonalizm tej inwestycji przewyższą w przyszłości początkowy koszt.