Profesjonalne Strony oraz Sklepy Internetowe. Bądź widoczny!
UX już kilka lat temu na stałe weszło w nomenklaturę związaną z tworzeniem stron internetowych. Obecne user experience, czyli doświadczenie użytkownika, stanowi fundament dla budowania stron www czy aplikacji mobilnych. Przekładając UX na nieco bardziej przystępny język będzie on odnosił się do projektowania stron pod kątem doświadczeń użytkownika, tak by strona pozostawiała dobre wrażenie, była przystępna i wzbudzała zaufanie. Po co? Strona firmowa, czy też e-commerce ma przecież generować sprzedaż, prowadzić do efektywnego pozyskiwania nowych klientów, jak i przekładać się na pozytywne postrzeganie marki.
Na to, jak prezentuje się strona internetowa składają się takie elementy jej budowania jak programowanie czy projektowanie wizualne witryny, trzecim filarem całego procesu jest właśnie projektowanie UX. Można z dużą dozą pewności stwierdzić, że to właśnie UX będzie odpowiadał za to, że strona jest dobrze postrzegana przez użytkowników, że chętnie się oni po niej poruszają, nie napotykając na jakiekolwiek trudności.
Co składa się na działania UX? Między innymi będą to takie czynności jak mierzenie efektów, prowadzenie regularnych analiz, optymalizacja funkcjonujących już rozwiązań czy też wprowadzanie koniecznych zmian.
Mając na uwadze UX w cały procesie budowania strony internetowej nie można pominąć jednego z najistotniejszych kroków czyli określenia celów jakie ma taka witryna spełniać. Strona firmowa powinna stać się kanałem online, który umożliwia docierać do nowych kontrahentów, celem nadrzędnym sklepu internetowego jest sprzedaż bezpośrednia, natomiast blogerowi może zależeć na jak największych zasięgach. Ustalenie tych celów powinno stać się wypadkową do późniejszego stworzenia architektury strony internetowej. Bardzo istotną kwestią w całym projektowaniu UX jest uzyskanie odpowiedzi na właściwie zadane pytania. Należy określić jak zaprojektować witrynę, by zachęcała ona do założenia konta, czy ułatwiała logowanie. Warto zadbać o to, by intuicyjność, pozytywne emocje i dobre doświadczenia zachęcały użytkowników do polecania marki dalej.
Definiując UX w sposób stosunkowo ogólny niekoniecznie będzie oczywiste to, co rzeczywiście zostanie wykonane pod kątem użyteczności. Odnieśmy się więc do przykładu w postaci e-sklepu, który oferuje oświetlenie (lampy wiszące, kinkiety, etc.). Będzie więc to oferta skierowana do osób, które posiadają już mieszkanie lub właśnie je wykańczają. Sklep internetowy ma skutecznie sprzedawać, należy więc wziąć pod uwagę to, na jakich urządzeniach przyszli klienci będą przeglądać ofertę sklepu. Witryna www powinna bezbłędnie działać nie tylko na sprzęcie desktopowym, ale także na urządzeniach mobilnych. Brak czasu, praca, zabieganie grupy docelowej sprawiają, że ruch mobily może odgrywać kluczową rolę.
System zakupowy powinien więc wyróżniać się prostotą, intuicyjnością, budować przekonanie, że jest godny zaufania. Nie bez znaczenia będą pozostawały takie kwestie jak ekspozycja produktów, ich wysokiej jakości (nieutrudniające przeglądania) zdjęcia, opisy produktów, łatwość odnalezienia parametrów produktu, etc. Ostatecznie lampy czy innego rodzaju oświetlenie powinny być atrakcyjnie prezentowane, tak by ułatwiały użytkownikowi podjęcie trafnej decyzji.
Nieustannie dużą rolę odgrywa przycisk „dodaj do koszyka”, „kup teraz”, etc. Button musi być wyraźny, widoczny, dobrze wyeksponowany, ale też nienarzucający się, nienachalny, wpisujący się w cały design strony www. Użytkownik w kolejnych krokach powinien w łatwy i możliwie najkrótszy sposób przejść całą ścieżkę zakupową. Wypełnienie danych zakupowych musi przebiegać sprawnie, a system powinien zachęcać do założenia konta (ale też umożliwiać zakup jako gość), warto też podjąć działania pobudzające użytkowników do zapisywania się na newsletter. Finałem ma być realizacja płatności. Klient powinien też otrzymywać wiadomości odnoszące się do statusu zamówienia. Ma być prosto, szybko, wiarygodnie i intuicyjnie.
Proces zakupowy i jego prawidłowy przebieg zależny jest od wielu kwestii. Zauważmy, że użytkownik, który nie ma problemu z zakładaniem kont w sklepach internetowych, lepiej oceni sklep, w którym ma także możliwość zakupu bez rejestracji. Sklep internetowy powinien więc udostępniać jak najwięcej możliwości, dróg prowadzących do zakupu. Nie inaczej jest z płatnościami, Tu też klient powinien mieć pełen wachlarz możliwości, od wyboru płatności „za pobraniem”, przez tradycyjne przelewy i nowoczesne transfery łącznie z BLIKiem. Pozbawiając użytkowników możliwości dokonania zakupu bez rejestracji, jednocześnie jej wymagając, możemy założyć, że część z potencjalnych klientów po prostu zrezygnuje z realizacji zamówienia. Miejmy na uwadze to, że jeśli e-konsument dokonuje zakupu w naszym sklepie po raz pierwszy, korzystając z opcji „zamów bez rejestracji”, to jeśli jego doświadczenia pozostaną pozytywne, może założyć konto w przyszłości. Tym bardziej, jeśli zachęcimy go do tego odpowiednim rabatem.
Jeśli użytkownik już dokona w danym sklepie internetowym zakupu powinien on pozostać jeszcze na długo z pozytywnymi emocjami. Celem projektowania UX jest budowa algorytmu zachowań oraz stworzenie scenariusza obsługi takiego sklepu przez użytkownika. Czego efektem ma być właśnie poczucie, że e-klient dokonał właściwego wyboru i będzie chciał jeszcze w przyszłości skorzystać z oferty e-sklepu lub poleci go znajomym. Warto też zdawać sobie z tego sprawę, że jeśli sklep online, ale także strona firmowa pozostawią po sobie złe wrażenie, nie będą intuicyjne, użytkownik oceni je jako skomplikowane. Klient zniechęci się do takiej witryny i pojawić się może u niego frustracja, przez co nie tylko szybko opuści witrynę, ale z pewnością do niej także nie wróci. Projektowanie UX ma już na starcie wyeliminować takie doświadczenia.
Analityka i planowanie to jedne z podstawowych elementów składających się na projektowanie UX, jednak nie bez znaczenia pozostaje budowanie ogólnej struktury podstron. Fundamentem dla opracowania skutecznej strony internetowej jest więc schematyczne planowanie architektury informacji, które będą znajdować się na podstronach. Przygotowana na fundamencie schematu makieta pozwoli sprawnie oszlifować stronę pod kątem graficznym.
Projektowanie User Experience może więc z powodzeniem wykorzystywać proste szablony, które docelowo będą odpowiednio dopasowane do profilu firmy. Zarys strony przedstawiony w formie szablonu umożliwia stworzenie wielu rozwiązań, wprowadzanie zmian, a także opracowanie prototypów. W ten sposób jeszcze przed opublikowaniem witryny w sieci uda się przetestować mnóstwo pomysłów i wyeliminować te, które się nie sprawdzają.
Na tym etapie tworzenia strony www prace koncentrują się na stosunkowo ogólnych zagadnieniach, takich jak całościowy układ czy funkcjonowanie podstron. Istotą tej części pracy jest sprowadzenie do minimum pojawienia się przypadku w poruszaniu się po stronie.
Warto odwoływać się do pewnej hierarchii elementów, które muszą znaleźć się na stronie internetowej. Oczywiste jest to, że takie podstrony jak polityka prywatności czy regulamin będą się znajdować na stronie www, ale czy są tak samo istotne z perspektywy klienta, jak informacja o darmowej dostawie, promocjach, zniżkach za zapisanie się na newsletter czy polubienie fanpage`a. Niekoniecznie.
Jeśli projekt UX jest już opracowany, można przejść do projektowania grafiki. Następnie projekt graficzny trafia do deweloperów, ci go kodują a strona może już działać.
Chciałbyś porozmawiać o stronie internetowej? Masz jakiekolwiek pytania i potrzebujesz uczciwego i profesjonalnego wsparcia?
Zapraszamy do kontaktu. Odpowiemy na wszystkie pytania i rzetelnie doradzimy w każdej kwestii związanej z zaprojektowaniem strony bądź sklepu internetowego. Naszym priorytetem jest dobranie dla Ciebie odpowiedniej usługi do Twoich potrzeb.